מעגלי בהרי ירושלים

המטיילים המנוסים מכירים את המסלול כחירבת בית עיתאב, או כהתחלה של נחל המערה. אני רוצה להציג לכם את המסלול כאתגר אידאלי לאוהבי האקסטרים. לא מיועד לבעלי לב חלש! שווה כל רגע.

קבוצה
4 מלווים בעלי יכולת פיזית לסחוב.
עונה מומלצת
כל השנה, מקסים באביב.
דרגת קושי
לבעלי כיסא השטח – בינוני אך עם אתגר.
להולכים על 2 מתאים מגיל 6 ומעלה.
אורך מסלול
כ-5 ק"מ מעגלי.
ציוד נדרש
כובע, מים אוכל נעליים סגורות ומפת מסלול.
נקודת התחלה וסיום
מעגלי.

נקודות חן על הדרך

למי שלא מכיר את בר בהר, שווה להקדיש זמן למקום לפני היציאה למסלול. מדובר בתחנת מידע למטייל משולבת עם בית קפה, שירותים ומרפסת הפונה אל נוף משגע של נחל שורק.

מערת אבשלום, הלא היא מערת הנטיפים, נמצאת ממש מעבר לפינה. כמובן שלנכים, יש לתאם מראש הגעה.

עוד אופציה טובה לסיים את היום באתגר ובחיוך: טיול ריינגרים. זה אפשרי לגמרי מבחינת הנכה, חגורת הבטיחות מחזיקה, תומך צוואר כבר יש, הכיסא נוח ביותר. שווה ליצור קשר עם אחת מחברות הרבות של טיולי השטח באזור ולהזמין ריינגר לארבעה מקומות.

תיאור מסלול

1
איפה חונים

מכביש אחד לכיוון בית שמש ומשם בעלייה עד בר בהר, שליד מושב בר גיורא. יש להחנות את הרכב מעברו השני של הכביש, בצמוד לגדר בית העלמין של בר גיורא.

2
נקודת ההתחלה

בין בתי המושב לבית העלמין, יש כרם גפנים גדולה ובסמוך לה דרך ג'יפים, שלאורכה מתוחה גדר. אם נלך לאורכה נבחין בסימון שבילים כחול שמוטבע על עמודי הגדר. זוהי נקודת ההתחלה. מכאן הולכים בדרך ברורה, מרחק של כ2 ק"מ, בנוף הרים יפייפה. מרחוק ניתן לראות את המבצר שנטפס לעברו. אכן דרך מרשימה.

3
המבצר

בהגיענו למבצר הדרך תהפוך לצבע שחור ומיד אחר כך לאדום, שילווה אותנו עד סוף הטיול. רגע, לא למהר. ההולכים על 2  בשלב הזה יותירו את יושב הכיסא ליהנות מהנוף ויטפסו במדרגות הצרות לעבר אחד מגגות המבצר, שהוכשר לצורך תצפית.

המבצר יושב על נקודת נוף אסטרטגית. מכאן נראה מערבה כמעט עד הים. יש בחורבותיה אבנים רומיות מלפני אלפיים שנים, אבנים צלבניות וגם עותמאניות. לצערם של המטיילים, עבודות השימור במקום היו מוגבלות, כך שעד היום לא ניתן לסייר בתוך המבצר מחשש להתמוטטות.

4
ירידה אתגרית

נתקדם לצדו המערבי של המבצר. יש שילוט, כך שאין מה להתבלבל. מכאן יש ירידה מהמבצר, בדרך מעט אתגרית: מדובר בשביל צר עם הרבה סלעים ואבנים מתדרדרות. יש לרדת בצורה איטית ורגועה. על הסוחבים את הכיסא לשמור על יציבות וקשר של דיבור ביניהם כדי שהשלב הזה יעבור חלק. בסיום הירידה תגיעו למשטח דשא, הדרך או ממשיכה ישר או לוקחת שמאלה. אנו נפנה שמאלה. השביל בירידה בין טרסות חקלאיות. אנו נרד בו עד למעין. המעין הוא מבנה אבן נמוך עם מכסה ברזל צבוע כחול. כאן נקודה טובה לעצירה. לפעמים, ניתן להרים את המכסה, ולשכשך במים הנקיים והקפואים של המעין. בכל מקרה, יש גם בריכת אגירה חיצונית. זו מוסיפה מאד לנוף הפסטורלי של עצי שקד, תות ותאנה.

5
עליה לרכבים

לאחר שנחנו מספיק, נמשיך עוד קצת בירידה, ונפנה ימינה בדרך הכורכר הרחבה זו כבר תוביל אותנו חזרה בעליה לרכבים. העלייה לא קשה במיוחד. רחבה וברורה. בשלב מסוים נעבור ליד שילוט עם מספר אפשרויות. אנחנו ניקח את האפשרות השמאלית שמובילה לצד השני של הוואדי (קודם הלכנו במעלה הוואדי בצד ימין), זו הדרך שבסופה נראה את הכביש שחנינו על ידו. עכשיו נלך ימינה במקביל לכביש עד שנראה את הרכבים.

יוחאי

אתר זה מוקדש לזכרו של יוחאי אדלר, שכמוני אהב את הארץ ואת שביליה וכמוני התמודד עם המחלה הזו, ונפטר בטרם עת

לפרטים נוספים על מחלת ALS ולתרומה שתעזור במציאת תרופה, כנסו לאתר עמותת ישראלס

תפריט נגישות