סובב פסגה הר עצמון

בלב הגליל התחתון, נישא אחד ההרים היותר מעניינים בארצנו. ‘הדיידבה’, הוא הר עצמון, משקיף על נופים מכרמל ועד כינרת. ובשיפוליו ארעה אחת הדרמות המפורסמות ביותר של המרד הגדול בין הרומאים ליהודים

ספט 2022
קבוצה
לפחות 4 מלווים בעלי יכולת פיזית לסחוב.
עונה מומלצת
כל השנה. בעיתות חום מומלץ לעשות את הטיול לקראת השקיעה.
דרגת קושי
לבעלי כיסא השטח - קשה. להולכים על 2 רמת קושי בינונית. מתאים מגיל 6.
אורך מסלול
4.5 ק"מ
ציוד נדרש
כובע, מים אוכל נעליים סגורות ומפת מסלול.
נקודת התחלה וסיום
בישוב יודפת, עוברים את שער הישוב ממשיכים ישר, בכיכר השלישית, בוחרים ביציאה השמאלית בין בתי הישוב עד שמגיעים לשער אחורי, חשמלי בצבע ירוק. כאן חונים את הרכב, ועם הכיסא עוברים ברגל את השער, לכיוון הר עצמון.

נקודות חן על הדרך

כדאי לשלב עם הטיול ביקור במרכז הפנאי והחנויות שבכניסה לישוב: “בואכה יודפת’. אם המרכז סגור מפאת השעה, אפשר לעשות אתנחתא עצמאית במרפסת הנוף היפה שמעל החנויות.

תיאור מסלול

אחרי שעוברים רגלית את השער האחורי של יודפת

בדרך עפר מתקדמים דרומה, בסימון שבילים ירוק מימין כרם זיתים, עד שמגיעים לשדה מגודר (תמונה), אותו מקיפים מצד שמאל. עוברים מעבר בקר ועולים על דרך עפר משובשת. עוד חמש דקות הליכה ותראו פנייה ימינה בסימון כחול. אנו נמשיך שמאלה (ישר) ונקיף את פסגת הר עצמון עם כיוון השעון.

מקיפים את ההר מצד שמאל. עם כיוון השעון

הדרך מסולעת ועמוסת טלטלות, אך העפלה להר היא מתונה ביותר. משמאל לנו גבעה נמוכה פעורת בורות ומערות. זהו תל יודפת, עטור בחצבים למכביר בחודש תשרי. על סיפור ההתרחשות בזמן המרד הגדול, הלא יאומן, ניתן לקרוא בהרחבה בספר “מלחמות היהודים”.

מתקן המים העגול, רום הגובה

אחרי ק”מ וחצי של הליכה עקלקלה כל הזמן במגמה להקיף את ההר. מגיעים לשדה מרעה בקר, חולי. כאן עלייה קטנה לאורך צינור מים עד ההגעה למתקן עגול גדול של מקורות.

זה רום הגובה שנגיע עם הכיסא. תסתכלו על הנוף! איזה יופי. בשעת שקיעה הכרמל מרחוק נצבע  כחלחל. ממול השמש טובלת זהובה במי המפרץ. למרגלותינו, כפר מנדא ובאופק רכס הרי נצרת.

תצפית של 360

לכל המלווים שדחפו ומשכו במרץ את כיסא השטח, יש אפשרות להעפיל עוד 200 מטרים לפסגה הרשמית וליהנות מתצפית מרהיבה של 360.

הדרך חזרה

מכאן השביל יורד בדרדרת קצרה. לא להיבהל, במהרה הדרך מתייצבת לשביל נוח ואנחנו בוחרים כל הזמן בנתיב הימני, בכדי להשלים סיבוב פסגה ולחזור אל הדרך שממנה באנו. כשנגיע לדרך זו, נפנה שמאלה לכיוון הישוב יודפת. חוזרים לאוטו באותו שדה חרוש ומעבר הבקר 15 דקות וסיימנו טיול מאתגר מגוון ובליווי של נוף משכר.

למי שרוצה משהו נוסף

אם נותר לכם כוח וחשק, תל יודפת הוא אפשרות נחמדה וקצרה להמשיך בה את הטיול. בחודש תשרי, מכוסה התל וסביבותיו בפריחה מרהיבה של חצבים.

הר עצמון מעגלי

יוחאי

אתר זה מוקדש לזכרו של יוחאי אדלר, שכמוני אהב את הארץ ואת שביליה וכמוני התמודד עם המחלה הזו, ונפטר בטרם עת